Bevlogen medewerkers hebben hart voor hun werk. Zij hebben een grote intrinsieke motivatie om te presteren en om hun werk goed te doen. Zij zijn blij met het werk dat ze doen, hebben daar plezier in en krijgen daar energie van. Het levert ze niet alleen zelf energie op, maar zij stralen de energie ook uit naar collega’s en klanten.
Bevlogen medewerkers zijn hierdoor minder vaak ziek, zijn trouw en leveren een positieve bijdrage aan de winst, verkoop, kwaliteit en klanttevredenheid van de organisatie. Bevlogen organisaties hebben een grote aantrekkingskracht op nieuw talent en minder ongewenst personeelsverloop.
Het stimuleren van de bevlogenheid heeft de meest positieve invloed op duurzaam organisatiesucces en het individuele welbevinden van medewerkers.
Doordat bevlogen medewerkers meer werk in minder tijd kunnen doen en flexibeler reageren op veranderingen, werken zij 18% productiever dan hun minder bevlogen collega’s.
Doordat bevlogen medewerkers zich verantwoordelijk gedragen en vaak een stapje extra doen, zijn hun klanten 14% loyaler dan bij hun minder bevlogen collega’s.
Doordat bevlogen medewerkers de wensen van hun klanten beter kennen en een ambassadeur zijn van hun organisatie en hun producten, genereren zij 12% meer klantaanbevelingen (Net Promotor Score of ook NPS) dan hun minder bevlogen collega’s.
Doordat bevlogen medewerkers actiever cross-sellen en een positieve uitstraling hebben, genereren ze 9% meer sales dan hun minder bevlogen collega’s.
Doordat bevlogen medewerkers het goed naar hun zin hebben op hun werk en zich gelukkig en gezond voelen, zijn ze 89% minder geneigd om de organisatie te verlaten. Bron: Schaufeli